dimecres, 11 d’agost del 2010

el pis

Estic vivint a una zona que es diu la COOP, cap als límits de la zona colonial. Un conjunt de blocs alts, amb uns quants anys a sobre, d’unes 15plantes. El meu pis es el 7è. I l’ascensor funciona segons uns horaris, per no forçar les màquines i gastar electricitat. O sigui que estic fent cames. Visc amb una família moçambicana. El pare, Tivane (és el cognom), la mare Amina i la filla de 25anys, Muthiasse. És una amiga d’un profe de la uni, el Paulino. En realitat són 7 fills, però tots vieuen fora. Vaig conèixer una de les germanes, de 20 anys, que sembla una nena i ja està casada amb un fill de 2.

Pis gran, habitació senzillíssima i gran per mi, i també bany gran per mi. A la majoria de llocs no hi ha hagut ni manteniment, ni peles per arreglar els escalfadors. Em dutxo amb el cossi, després d'escalfar l'aigua amb aquell aparell elèctric per quan vols fer una infusió..triguem una miqueta, es pot dir...i rentar la roba...a mà, es clar... la primera rentada de mitjons ha estat un fracàs! em penso que s'han de deixar un dia en remull. Acabaré fent braços. Però avui que fa fred i vent, m’he quedat ben gelada..

Entre els tres parlen portuguès. Però entre els pares, changana. Ara me'n volen fer aprendre. Són força serios, tot i que sempre sents la mare cantant per la casa. I de tant en tant balla, je, je..té un bon ritme..és una dona petitona i rodoneta, que sempre va amb la capolana com a faldilla i un mocador al cap. M’agrada aquesta imatge. Ella és del nord, molt i molt diferent del centre i del sud, com passa a tota Àfrica per culpa de les fronteres fetes a cop de regle i totes les migracions patides per la colonització. El nord diuen que és matriarcal. Els homes quan es casen van a viure a casa al mare de la dona amb ella i han de servir i demostrar a la sogra que són útils i funcionen bé. Al sud, son hiper patriarcals. La dona està al servei de l’home i va amb la família del marit. Com que la mare es va casar amb un home del sud (cosa que no sol passar massa) ara està a les ordres del marit...la filla m'explica cada història..en fi..Ell té problemes a les cames i va amb crosses...Per a que li portin aigua o qualsevol cosa, xiula!!!la filla diu que també ho feia abans d'estar malalt!!!li preparen el bany, el te, el sopar...tot, tot i tot!!!la mare és una currante..surt a les 6 del matí i quan torna, a les 6 de la tarda, vinga a fer feines de la casa...el diumenge va a missa i a la tarda, a rentar...Sempre està cansada, lo qual no em sorprèn en absolut i s’acaba adormint al sofà amb la tele engegada. La filla està fent la tesis final de carrera d'administració pública. Estudia desde casa, però també neteja, cuina, compra, seveix al pare, etc..també són la generació de la cuixa de pollastre! Ells fan la seva i no em molesten gens...crec que no han tingut mai cap estranger vivint amb elles...De totes maneres, la relació pare-mare i pare-filla és bastant nul•la. Li fan de criades, però no massa més. La majoria del temps ell està al carrer assegut a una cadira sota un arbre amb un amic, i quan arriba, es tanca a l’habitació a mirar la tele. Sort que aquests edificis d’abans els van fer ben fets, i les parets estan molt aïllandes, perquè estic a l’habitació del costat. Si em tanco no sento ni la tele ni els xiulets...
Amb la mare ahir ja vem tenir una conversa mínima, sobre menjar i altres cosetes. Deu ser que comença a millorar el meu portunyol i ella agafa confiança..

Avui començo classes de portuguès!!!a 100 meticais/hora (45meticais=1 euro) !! Segur que m’ajudarà a tenir converses més fluïdes, sobretot amb la família..

1 comentari:

  1. ànims amb el portunyol!!!!
    jo vull q me n'ensenyis quan vinguem. a 100 meticais l'hora et contracto per un intensiu jejeje

    ResponElimina